Sånt man ser på tv...

Igår var jag och cecilia ute och körde Fia (danskan) och Diva. De gick jättefint och vi hade bara några varv kvar när fia knep med svansen, slängde sig åt sidan och drog iväg 20 m sen började hon TOKSLÅ!
De två första träffade inte så högt, sen började hon komma upp i huvudhöjd med cecilia. 5e gången kom hon över skalmen och drog tömmarna ur handen på cecilia som hoppa av i diket. 
Jag hade lyckats sakta ner diva till skritt, men när fia sprang på fältet i panik med en vagn efter sig blev hon as rädd, slängde sig runt och drog knep med svansen. Jag som sett hur fia gjorde hoppade ur, men höll kvar i tömmarna.
Hon stod stilla någon sekund och då försökte jag ta mig frammåt och få tar i huvudet. Då flippade fia till bakom oss igen och diva slängde sig och jag hade inte ens chans.

Två lösa hästar med vagn på byn är inte att rekommendera!

Fia trasslade in sig rätt bra i vagn och tömmar, tog med sig lite staketpå vägen och sprang väl ca 300 m innan hon trampa på tömmen och fällde sig själv. 
Från mitt håll såg jag bara att hästen föll ihop så jag trodde det var dags att ringa nödslakt :S

Diva såg vi inte på en stund förrän hon kommer i fullt sken (trav) på andra sidan banan. Jag gör en insats att stoppa henne, men hon va i sin egen värld...

Springer rakt mot fia som ligger ner, saktar ner, men inte tillräckligt för att någon ska få ta på henne. Fortsätter sedan ner mot Olasgård. 

Som tur var har vi underbara grannar vid stallet så alla hjälpte till. De fick loss Fia rätt snabbt ochnågra tog bilen och körde efter Diva.

Sen var det bara att åka till slöinge. Diva hade ett sår rakt in i kotan och öppet sår vid armbågen (+ skrubbsår över allt på kroppen) och Fia stödde inte på höger bak.

PANIK

Yngve fick vi inte tag i och väl på slöinge säger de att de nog måste operera diva.
Yngve ringde efter vi varit där en stund.
Diva behövde inte opereras!
Yngve ringde igen.
Hästarna blev röntgade, omplåstrade och smärtstillade.

Vid kvart över elva vart vi hemma igen och då började chocken lägga sig.

Behöver jag tillägga att jag knappt har sovit inatt...

Pratade med Yngve och Siv i morse och nu känns det ännu lite bättre.

Som sagt olyckor händer bara sån jävla otur att yngve inte var hemma! eller med och körde för den delen.

Jag känner att med min lilla erfarenhet av trav kunde jag inte göra annat och de andra höll med och sa att ifall jag suttit kvar kanske fia kommit emot oss och mejjat ner oss och jag hade skadat mig istället. 
Så som sagt, jag känner inte att jag kunde gjort på ngt annat sett.

Idag har jag lyckats tvätta Divas köttsår utan att varken svimma eller klökas. Bravo Hanna!! :) Man kanske skulle satsat på en vet karriär ändå ;) Dock var hon en mästare att ta sig ur bremsen på mindre än 2 min hur jag än satte den! SKILLS ;) 

Nu ska jag fortsätta mitt plugg om personlighets psykologi :)

Kommentarer
Postat av: Martina

Usch, dessa hästar!

Jag vet precis hur det är att bli så traumatiserad!! Hoppas att du återhämtat dig :)

2011-10-06 @ 17:08:04
URL: http://thisismartina.blogg.se/
Postat av: Susanne

nej men fy vad läskigt, fattade aldrig att det var så illa, glad att DU är oskadd / kram

2011-10-06 @ 18:48:17
URL: http://www.sus62.blogspot.com/
Postat av: Hanna

Jo just nu är jag återhämtad men nästa gång Ali kniper mer än han brukar kommer nog hjärtat slå lite hårdare! Ja det är man glad för :)

2011-10-07 @ 18:52:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0