Förmildrat straff...

Jag har alltid varit kritisk mot straff i samband med våldsbrott.
Tycker att Sverige är för mesigt. Brotten ökar, men landet Sverige lägger inte i en högre växel för att fixa detta.
Du kan få 3-4 år för ett mord!
Hallå! Vart blev det fel någonstans? Denna person har tagit en annan människas liv. Bestämt att han/hon inte får leva längre. Är 3 år ett rimligt straff då?
Jag har alltid varit för dödsstraff eller LIVSTID. Dock tycker jag att dödstraff är ett "snällt" straff, då personen i fråga egentligen slipper ifrån resten av sitt liv i fängelse.
LIVSTID däremot. 25 år? Det är vad vi i sverige kallar livstid. ca 80 år är väl medellivslängden i sverige va? DET är en LIVSTID.

Nu då till varför jag tar upp detta.
JO jag hörde på radion i morse att nu ligger det som förslag att man ska kunna få ett mildare straff om det visar sig att man var alkoholpåverkad under det att brottet begicks.
WFT?? SLÄPP FÅNGARNA LÖS DET ÄR VÅR....?

De flesta våldsbrott som begås är väl ändå under alkoholpåverkan eller? Ofta har man ju bakgrund i någon form av missbruk. De är en liten grupp de som planerar mord, nyktra och som sedan utför dem nyktra. Då har man nog någon form av psykisk störning istället...

Ofta våldtäkter på helgerna sker av nyktra gärningsmän?

Någon råkade bli ihjälslagen eller misshandlad på fest. Jo de var säkert nyktra?

Vi kan ju lika väl lägga ner alla domstolar och stänga ner alla anstalter för ska det fortsätta på detta spåret kommer ändå ingen få fängelse.
- Han var ju full och fyllekåt. Såg en tjej i gränden. Klart som F*N att han tog chansen!
Är det så det kommer låta i tingsrätten framöver?

Just nu tycker jag det är pinsamt att vara svensk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0