Ali min ögonsten och Pelle den nye!

I fredags var jag och yngve med Ali hos Spångfors. Yngve var säker på att han varit där förut, medans jag tyckte inte det kändes så på Ali. Inte ens när Per och Håkan säger att NEJ han har aldrig varit här tror han dem :P Det var först när Ali skulle springa på bandet och inte fattade vad han skulle göra som yngve gav med sig ;)

När han joggade där for flera känslor genom mitt huvud. Dels såg jag på yngve att han verkligen gillar sin häst och det kändes bra. Jag var supernervös! Per gick runt och sa inte så mkt. Kollade in hans vf hov som jag trodde han skulle kommentera, men han sa inget. Jag var livrädd att de skulle säga att det inte var lönt, fast jag visste att så illa var han ju inte. I vilket fall som helst så kände jag då att NEJ om det skulle vara så att det "inte var lönt" så hade jag tagit honom rakt av! Han gör allt för mig och jag har lovat honom att jag ska göra allt för honom.

Nu när Ali vilar fram till onsdag frågade yngve om jag inte ville prova Pelle, den nye. Han var riden sen innan. Halsmuskler, men varken rygg eller rumpmuskler.. Bortskämd och aldrig tillsagd. De förre ägarna hade inte fått i tussar i öronen "för han verkar inte vilja det". Det fortsatte med ridningen. Han är mer än monteriden det kändes för han var lydig å lyssnade på skänkeln och gick att rida som vilken ridskoleponny som helst man red förr.
Det var ju det som var första känslan. usch... :/ slängde med huvudet, sprang på snedden, försökte komma undan arbete. Efter 1 ½ varv på banan av trav på 3 ibland 4 spår gav jag upp och gick ner i paddocken.
Han är behandlad i höften sen 2 v tillbaka och han har antagligen haft det hela livet så han är van att gå på snedden.. man ser högerbenet bredvid sig när man rider i princip..
Försökte flytta honom lite för skänkeln i paddocken och han lyssnade ibland.. tittig var han med så nog aldrig uteriden, men var snäll och gick förbi allt. Blev grinig och slängde med huvudet så fort jag krävde ngt!

Idag var jag där på morgonen. Utrustad med SPORRAR, MARTINGAL och DRESSYRSPÖ. Här skulle det inte kommas undan! När vi skrittade fram skulle vi över vägguppet "OMG det är vitt på asfalten!! Var ska jag ta vägen! En läskig brevlåda bredvid, vet inte vilket jag ska kolla på" haha men han stannade aldrig krökte bara väldigt mkt på nacken ;)
Vi gick ner i paddocken och utförde 35 m skrittarbete. Öppna i höger varv och skänkelvikning i vänster varv (sluta skullle behövas). När han fick in högerbakben under sig så slappnade hela hästen av och han gick i riktigt fin form! Så vi red runt där, flyttade, voltade, svängde. Slängdes en del med huvudet i protest men tack vare att jag kom på min martingal så slapp jag bli några tänder mindre ;) Min teori (fick reda på att han stått på ett galoppstall med travhästar) är att han är riden på graman av ngn som bara ville få han att böja på nacken då det är enda stället hästen har muskler!
Travade endast några varv i varje och han försökte söka sig lite neråt, men samtidigt blir han stressad och springer på sniskan igen. Dessutom i VÄ varv skjuter han över mig till höger iom att hans bakdel vill utåt, så det är svårt att hitta rätt rytm..

Ja vad vill jag komma med detta. Jo att jag är ju alltid intresserad av projekt ;) Så ifall Ali inte går att motionera eller jag har tid för två någon dag så är Pelle faktiskt lite intressant. Min ridning och mitt sett fungerade ju uppenbarligen på honom i morse och då blir man lite glad :)

Ali är dock min extra starkt lysande stjärna! Honom har jag börjat rida med gummisnodd/halsförlängare. Och den behövde bara sitta på för att han skulle fatta principen. inte inspännd över huvudtaget och han gick i form i skritten för första gången stadigt i onsdags :D på banan i torsdags övade vi att ställa åt höger och vänster och han var lysande :D
Nu hoppas vi på ännu mer framsteg när han är behandlad och förhoppningsvis fri från smärta :)

Jag älskar min hund Eddie och ibland tänker jag vad jag skulle göra om han försvann och då blir det bara ett tomt hål. Det samma är det med hästar. Jag skulle inte klara av ett liv utan dem <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0