Ett Rasförbud är inte rätt väg att gå...

Denna debatt har ju pågått ett tag nu. Detta är min synpunt!

Det är inte hundrasen det handlar om. Det handlar om uppfostran. Vilken djurart som helst kan bli aggressiv av fel uppfostran, om de inte har en tydlig ledare eller ifall de blir illa behandlade.

Tycker det är skamligt att skylla på speciella hundraser. Amstaff, Pitbull mfl har ett förflutet som kamphund för 100 år sen. Nu är de populära familjehundar då de är tålmodiga och lugna vid barn. De är mer tåliga än andra raser eftersom de förut varit avlade så att de inte ska bry sig om tex höga ljud eller om någon drar/biter den i svansen. Amstaff bl.a växer i popularitet som både sällskaps-, bruks- och utställningsras. Man kanske ska fråga dessa ägare om de anser att deras hundar är farliga? De hundar jag har träffat har varit pigga, glada hundar som älskar människor, inte någon tendens till aggressivitet.

Om man nu bestämmer sig för att förbjuda raser kanske man ska se över det lite till. Är t.ex Rottweiler eller Dobermann lämpiga hundraser för vem som helst? Golden Retriever har visat sig vara aggressiv mot barn vid flera tillfällen.
Det finns ingen hundras som är perfekt. Därför tycker inte jag det är rätt väg att gå att förbjuda hunden.

De som köper dessa hundraser av fel orsaker kommer inte att bry sig om att de är förbjudna. Det kanske t.o.m. triggar dem ännu mer. De kommer skaffa sig fel hund oavsett.

Nej, jag tycker att man borde komma fram till någon annan lösning. T.ex något sorts certifikat, eller att man måste gå valpkurs + unghundskurser med vissa raser.

Ett förbud är fel sett att ta tag i problemet!

Själv hoppas jag bli en Amstaff ägare inom något år :) Tycker de är underbara!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0