Zum, eller Sum, i vilket fall är han fux!

Ikväll var jag då med Cina ute hos hennes kompis i röinge. Faktiskt gården bredvid connys verkstad! ser man på haha, kan jag göra två flugor i en smäll om bilen krånglar ngn gång ;)

Uppdraget var då att rida Zum. 4-årig travare som är sutten på några ggr.
Först tog vi in stona från hagen å då gjorde jag vinterns första vurpa! Eller ska vi kalla det hockeytackling?? Jag gled på sidan framför hästen!! så jag upp fort som fan för trampad ville jag inte bli! Men denna dam var tydligen Rolf-görans första stjärna, så jag hade nog inte behövt oroa mig ;) hon hade nog hoppat över mig ;)

Zum (ursäkta mig om du stavar med S ;P ) var lika söt som på bild :) Först skrittade Katarina (? jag och namn...) honom på lina å sen skulle jag hoppa upp. På 3dje försöket gick det ;) hahaha! men han stod så stilla å undrade vad den där bumlingen höll på med som inte kunde komma upp :P

sen skrittade vi runt på en volt med linan fortfarande. han va duktig å om han stannade ngn gång gick han villigt frammåt igen när man smackade. sen provade vi att trava lite med på volten. det tyckte han var jobbigt så vi gjorde det längs fyrkanten så Cina fick snällt springa med :P
Jätteduktig var han när han väl kom igång i "riktig" trav å inte ngt slags mellanlunk :) han är ju körd innan så svänga å sånt var ju inga problem.

Sen tog vi av linan och jag red lite serpentiner med han :) Duktig häst! Ibland, fråga mig inte hur jag gjorde! , tog han jättekliv med frambenen precis som spansk skritt :D så söt! hahaha! så det sa jag å cina att det måste vi ju lära honom på kommando!
Han skulle tydligen ha svårast för höger varv och det märktes på att han var lite tjurig i det varvet, men serpentinerna blev mkt rundare i det varvet än det andra trots det :) Han tog faktiskt skänklarna lite med när man skulle svänga :D Dock inte som frammåtdrivande än, men det kan man ju inte begärna av lille gossen!

Sen gav vi oss när han var duktig :)

Så nu är väl planen att ja ska rida honom en gång/ vecka om jag har tid. Utbilda honom lite :) Kommer bli kul!!

De har en unghingst i stallet på 2 år med. jättesöt :) Å så lik Putte i vissa grejer han gjorde! Blev nästan lite sentimentalt ett tag.. han gjorde precis som Putte när han sträckte fram huvudet å så tyckte han det var jättekul när man blåste honom i näsborren så då la han huvudet på sne å flemade samtidigt hahah! Trodde bara det var Puttas som uppskattade att bli blåst i näsborren :P
(Jag har härmed hittat min nya näsvärmare!! För er som inte sett detta IRL så stoppade jag in min näsa i puttes näsborre om jag frös xD hahah)

Nog med kusar :) Imon ska jag säga upp lghten! Nervös inför detta samtal, gillar inte sånt... :P Känner mig så skyldig på ngt sett...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0